In geval van nood Kroatië
- Laatst gewijzigd op: 30-05-2023 | Nog steeds geldig op: 09-06-2023
Lokale hulpdiensten
Bent u in Kroatië en heeft u direct hulp nodig? Neem dan contact op met de lokale hulpdiensten via:
- Algemeen alarmnummer: 112
Wat te doen in een nood- of crisissituatie
- Bent u in Kroatië en bent u in nood (zoals een ziekenhuisopname of diefstal)? Bekijk wat u kunt doen in geval van nood.
- Komt u in een crisissituatie terecht (zoals politieke onrust, een terroristische aanslag of natuurgeweld)? Bekijk wat u kunt doen in een crisissituatie.
-
Laat uw familie/vrienden weten hoe het met u gaat. Volg altijd de aanwijzingen op van de lokale autoriteiten. Als u een georganiseerde reis maakt, houd dan contact met uw reisorganisatie. Heeft u hulp nodig? Neem dan contact op met uw reisverzekeraar of met de ambassade.
Contactgegevens ambassade
Nederlandse ambassades en consulaten zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar via +31 247 247 247. Of neem contact op via WhatsApp: +31 6 823 877 96 of Twitter via @247BZ. Bent u in het buitenland en heeft u een lokaal telefoonnummer? Bel dan het lokale nummer van de ambassade of het consulaat. U betaalt dan het lokale tarief.
Nederlandse ambassade in Kroatië
Bekijk de contactgegevens van de Nederlandse ambassade in Zagreb.
Registreren
- Registreer uw verblijf in Kroatië gratis via de Informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
- Kies ‘Aanmelden + registratie bij ambassade’. Zo weet de Nederlandse ambassade dat u in het land bent.
- U krijgt dan een melding per e-mail als het reisadvies verandert. Ook krijgt u bij een calamiteit of crisis, via e-mail of sms, extra informatie over de veiligheidssituatie.
- Vertrekt u uit het land? Geef dit dan ook zo snel mogelijk door via de Informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Oranje: alleen noodzakelijke reizen
- Reis alleen als het noodzakelijk is naar sommige gebieden in de binnenlanden en in de bergen van Kroatië. Het is niet veilig om naar oranje gebieden met vakantie te gaan. Ga alleen als dit noodzakelijk is. Bijvoorbeeld voor familiebezoek bij een overlijden, ernstige ziekte of ongeval. Of als u voor uw werk ergens bij moet zijn. Een toeristische reis is geen noodzakelijke reis.
- Gaat u toch naar oranje gebied? Dan is dit uw eigen verantwoordelijkheid. Bereid u goed voor. De Nederlandse ambassade kan u waarschijnlijk minder goed helpen als u in de problemen komt.
Groen: geen bijzondere veiligheidsrisico’s
- U kunt reizen naar de rest van Kroatië. De veiligheidsrisico’s zijn vergelijkbaar met die in Nederland.
Blijf op de hoogte van de veiligheidssituatie
- Bent u in Kroatië of gaat u er binnenkort heen? Registreer uw verblijf gratis via de Informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
- Kies ‘Aanmelden + registratie bij ambassade’. Zo weet de Nederlandse ambassade dat u in het land bent.
- U krijgt dan een melding per e-mail als het reisadvies verandert. Ook krijgt u bij een calamiteit of crisis, via e-mail of sms, extra informatie over de veiligheidssituatie.
- Vertrekt u uit het land? Geef dit dan ook zo snel mogelijk door via de Informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Veelgestelde vragen
Kijk hier voor meer informatie over de veiligheidsrisico's.
Bekijk het reisadvies voor Kroatië voor meer informatie.
Met de reischecklist van Buitenlandse Zaken kampeer je veilig en zorgeloos in Kroatië.
Lees hier meer over Kroatië en het coronavirus.
Contactgegevens hulpdiensten, ambassade en tips over wat je zelf kunt doen in een noodsituatie.
Bronnen: Reisadvies Kroatië | Ministerie van Buitenlandse Zaken